Tuesday, October 6, 2009

raya 2009

raya taun nie x bermakne lagsung bg kami sekeluarga..pagi-pagi raya kami 1 family pergi sembahyang raya kemudian pergi kekubur ayah untuk berdoa untuk ayah..rase mcm semlm je ayah tggal kn kami..tp bile di hitung sudah 9 bulan ayah tinggalkan kami..tp bg kami sekeluarga rasakan ayah bukan meninggal dunia tetapi pergi jauh n x balik2 lg..selalunya tiap2 tahun mak buat open house tp tahun nie x buat..sbb mak tak semngat nak buat tue semua..ermmm..

susah btol kalau ketua keluarga xde dlm keluarga..orng ambik mudah je bile ayah xde..orng da pandai besuara n besa kepala..mentang2la mak seorng yang baik n pendiam...tp aku bukan ikut perangai mak..aku ikut perangai ayah yg kaki bangkang bile sesuatu perkara x btol...jd setakat nie sape2 yg berani bersuara dgn mak n permainkan aku akan bangkang..

contohla bulan puasa mak meniaga tp bukan bulan pose je, bukan bulan pose pun mak meniaga..skrng kite cite pasal bulan pose..ade orng ambik tempahan air soya kat mak..pas2 jenis kumpul2, 3 hari ambik oder pas2 x bayar..esok nya byr yang 3 hari itu, pas2 yg dia ambik hari ini x bayar..mak diam je..pas2 belakang mak merunggut2 dgn aku jd silap tempat la mak mengadu..esoknya orng tue dtg pas2 dgn slambernye aku beruara "pakcik kalau ambik oder bayar time tue jugak..ambik hari nie byr hari nie..mak nak duit modal beli2 kacang..kalau pakcik x nak byr hari2..x yah meniaga..untung pakcik nak kuar modal pakcik x nak"pas2 dia jwb "garang jugak ko ayu ye..mcm arwah ayah ko" dlm hati aku aku ckpla "biasa r anak bapak",pas2 aku ckpla "dulu perjnjian dgn arwah ayah mcm nea mbik oder pas2 bayarkn" pakcik tue pun anggukkn kepalanya, pas2 aku ckp"jd ikut perjnjian ye pakcik..kalau x, mak x buat air yg pakcik oder,antara2 orng2 yg dtg oder pakcik je yg bermasalah"...nak kuar modal terguna duit yg mak patut simpan..orng jenis mcm tue untung nak byr modal x nak.....jd kepada pengoder-pengoder diluar sana..saya sarankan bayar oder yer..jgn dikumpul2..!!!

No comments: